Späť na
Magazín o zdravie a prevenciu

Seriál: Ako sa vyhnúť vysokému tlaku - 3. časť

Prinášame vám poslednú zo série opatrení, ktoré môžete praktikovať každý deň pre zníženie a udržanie krvného tlaku v normále.
5 minút

Porozprávajte sa so svojimi rodičmi

Vysoký krvný tlak sa vyskytuje u viacerých členov rodiny. Ak niektorý váš priamy príbuzný začal trpieť vysokým tlakom ešte pred tým, než oslávil päťdesiatku, môžete ním byť tiež ohrození. Vysoký tlak sa nijako navonok neprejavuje, takže o ňom nemusíte vedieť až do doby, než začnú pôsobiť zdravotné problémy. Spýtajte sa teda na vysoký tlak svojich rodičov a konzultujte jeho prípadný výskyt v rodine so svojím lekárom.

Pite džús z červenej repy

Džús z červenej repy dokáže znížiť tlak už za niekoľko hodín. Účinky tejto nevinne vyzerajúcej koreňovej zeleniny vás možno budú šokovať. Jedna z uskutočnených štúdií preukázala, že pohár džúsu z repy dokáže znížiť systolický tlak v priemere o 4-5 bodov. Repa obsahuje dusičnany, ktoré sa menia na oxid dusnatý. Oxid dusnatý uvoľňuje a rozširuje krvné cievy, takže zlepšuje prúdenie krvi a znižuje tlak. Neexistuje žiadna zázračná potravina alebo diéta, ktorá dokáže znížiť vysoký tlak, ale konzumáciou červenej repy rozhodne nič nepokazíte.

Používajte dentálnu niť

Čistenie zubov zubnou niťou môže byť skutočná otrava, ale existuje veľa dôvodov, prečo by ste to mali robiť. Ochorenie ďasien je spájané so zvýšeným rizikom mnohých ďalších ochorení vrátane srdcových chorôb alebo predčasného narodenia dieťaťa. Teraz kórejskí vedci preukázali, že nedostatočná ústna hygiena môže spôsobiť aj vysoký tlak. Štúdia vyšla v júli 2015 v odbornom časopise Journal of Periodontology. Odstraňovanie zubného povlaku pomocou dentálnej nite a pri návštevách zubára pomáha predchádzať zápalom ďasien a niekedy dokonca znižuje riziko srdcových chorôb.

Užívajte predpísané lieky

V dnešnej dobe máme to šťastie, že existuje veľa liekov, ktoré pomáhajú znižovať krvný tlak aj jeho prípadné neblahé následky. Lieky pôsobia správe iba vtedy, ak ich užívate tak často a tak dlho, ako vám predpísal lekár. Ak máte s liekmi na vysoký tlak ťažkosti, neváhajte ich konzultovať so svojím lekárom.

Pite s mierou

Prílišné pitie alkoholu môže zvýšiť krvný tlak, avšak mierne množstvo alkoholických nápojov vaše srdce chráni. Kľúčom je držať sa pravidla zlatej strednej cesty. Nikdy by som nikoho nenabádala k tomu, aby v rámci zlepšenia svojho zdravia viac pil. Ale niektoré výskumy naznačujú, že umiernené pitie alkoholu, teda nie viac ako dvoch alkoholických drinkov denne u mužov a jedného u žien, môže byť pre naše zdravie prínosom. (Zapamätajte si, že jeden alkoholický nápoj zodpovedá 340 ml piva, 140 ml vína, 42 ml 40% alkoholu alebo 28 ml 50% alkoholu.)

Nefajčite

Ak fajčíte, bývalí fajčiari vás najskôr neustále nabádajú, aby ste s tým prestali. A prečo to odporúčajú aj lekári? Vedia, že fajčiarom oveľa viac hrozí vysoký krvný tlak než nefajčiarom. Fajčenie má tiež zásadný vplyv na vznik srdcových ochorení, mŕtvice a rakoviny. Ak fajčíte, prestaňte. A ak nefajčíte, nikdy nezačínajte. Nechajte si odborne poradiť ohľadom spôsobov, ako skončiť s fajčením.

To platí aj pre trávu

Fajčenie marihuany zvyšuje riziko úmrtia spôsobeného vysokým krvným tlakom. Preukázala to štúdia Georgia State University zverejnená v odbornom časopise European Journal of Preventive Cardiology. Štúdia zistila, že riziko úmrtia spojeného s hypertenziou sa zvyšuje s každým rokom fajčenia marihuany. Marihuana stimuluje sympatický nervový systém, čo vedie k zvyšovaniu tepu, tlaku a nárokov na kyslík. Tieto zistenia však bude potrebné potvrdiť ďalšími štúdiami a potom z nich vyvodiť patričné ​​závery.

Dodávajte telu vitamín D

O zdravotných prínosoch vitamínu D ste už pravdepodobne počuli a mali by ste sa preto zoznámiť s príznakmi jeho nedostatku. Nízke množstvo vitamínu D je spájané s vysokým tlakom a štúdia The Lancet Diabetes & Endocrinology zistila, že zníženie úrovne vitamínu D o každých 10 % zvyšuje o 8 % riziko vzniku vysokého krvného tlaku. Je ešte príliš skoro tvrdiť, že nedostatok vitamínu D môže spôsobovať vysoký tlak, ale určite neuškodí nechať si skontrolovať krv, aby ste vedeli, ako na tom s vitamínom D ste a v prípade potreby ho doplniť. Vitamín D sa často tiež nazýva slnečným vitamínom, pretože naše telo si ho samo vyrába, ak sa vystavujeme slniečku. Možno ho ale nájsť aj vo vajciach, mlieku, jogurtoch, tuniaku, losose, obilninách a pomarančovom džúse. Niektorí ľudia ho musí užívať vo forme vitamínových doplnkov.

Investujte do zariadenia na monitoring telesnej aktivity

Inteligentné náramky, aplikácie aj staromódny krokomer nám môžu pomôcť sledovať našu fyzickú aktivitu a spálené kalórie. Niektoré moderné zariadenia dokážu sledovať aj váš spánok, tep a ďalšie veci. To môže veľa ľudí motivovať k starostlivosti o ich zdravie. Vhodné je tiež sledovanie krvného tlaku v pohodlí domova vďaka digitálnym tlakomerom.

Súvisiace články

Odoberať novinky na tému Krvný tlak

Súhlasím, aby spoločnosť HARTMANN - RICO a.s. spracovávala moje a e-mailovú adresu s cieľom zaslania ponuky produktov a služieb. Ďalšie informácie na spracovanie, vrátane možnosti odvolania súhlasu, nájdete zde.