Späť na
Magazín o zdravie a prevenciu

Seriál: Ako sa vyhnúť vysokému tlaku? - 2. časť

V prvej časti nášho príspevku sme vám radili, akými rýchlymi a jednoduchými opatreniami môžete udržať svoj tlak v normálnych hodnotách. Dnes vám predstavíme ďalšie aktivity, ktoré môžete praktikovať ešte dnes
Doba čtení 4 minuty

Kontrolujte si krvný tlak doma

Ak máte vysoký krvný tlak alebo hrozí, že sa u vás vyskytne, pravidelné domáce meranie tlaku môže pomôcť v starostlivosti o vaše zdravie. Ideálnou voľbou je tlakomer s dvoma technológiami pre presnejšie meranie a manžetou, ktorá sa nasadzuje na hornú časť ramena. Pri meraní tlaku doma sa posaďte, oprite sa chrbtom o stoličku a nohy majte v pokoji na podlahe. Pre ešte presnejšie meranie položte pažu na vodorovnú plochu a merajte si tlak každý deň v rovnakom čase. Veďte si záznamy a konzultujte ich pravidelne so svojím lekárom.

Doprajte si viac vlákniny

Vláknina nás zaplní na dlhšiu dobu, takže jeme menej a udržiavame si váhu. Vašim cieľom by malo byť 21-38 g vlákniny denne. Skvelým zdrojom vlákniny je sušená fazuľa, hrášok, ovocie (so šupkou), zelenina a celozrnné výrobky.

Uspokojte chuť na sladké

Čokoholici sa môžu radovať: Zaujíma vás, ako znížiť vysoký krvný tlak? Horká čokoláda konzumovaná v rozumnom množstve môže pomôcť udržať nízky krvný tlak. Výskumy naznačujú, že jej priaznivé pôsobenie na znižovanie vysokého tlaku spôsobujú flavonoidy, čo sú zložky bohaté na antioxidanty. Vyskytujú sa práve v kakau a horkej čokoláde. Väčšina štúdií naznačuje, že 25 g až 100 g denne môže priniesť vytúžené výsledky. Aj v horkej čokoláde sú kalórie, takže je dôležité to s jej konzumáciou nepreháňať. Horká čokoláda teda môže prospieť všetkému srdcu.

Voľte zdravšie tuky

Ukazuje sa, že kokosový tuk nakoniec nebude žiadna superpotravina, ale existuje množstvo ďalších zdravých tukov, ktoré udržia vaše srdce v špičkovej kondícii. Na varenie používajte olivový alebo rastlinný olej a vyhýbajte sa margarínom a stuženým kuchynským tukom.

Opatrne s kofeínom

Kofeín, ktorý možno nájsť v káve, energetických nápojoch, čaji a ďalších potravinách a nápojoch, môže krátkodobo vystreliť váš krvný tlak. Existuje veľa štúdií, ktoré dokladajú, ako tieto produkty môžu niektorým ľuďom pomôcť s krvným tlakom. Ak trpíte vysokým tlakom a zaujíma vás, ako vás môže kofeín ovplyvniť, spýtajte sa svojho doktora, aké množstvo je pre vás bezpečné. (A pamätajte si, že jedna šálka má objem iba 220 ml, čo je oveľa menej ako ohromné ​​porcie, ktoré vám naservírujú vo Starbucks a ďalších kaviarňach.)

Ukľudnite sa

Stres a naša neschopnosť sa s ním vyrovnať všetko len zhoršuje – aj náš krvný tlak. Pokiaľ si vyhradíte "čas pre seba", môže vám to pomôcť zlepšiť duševné i fyzické zdravie. Meditácia zameraná na vnímanie vám pomôže sústrediť sa a uvedomovať si vlastný dych a stať sa z jednoduchého reagujúceho subjektu pozorovateľom vlastných myšlienok. Vďaka nej dokáže človek lepšie vnímať a prijímať svoje myšlienky. To znižuje stres a v dôsledku sa vďaka tomu znižuje krvný tlak.

Povedzte oooo

Transcendentálnej meditácie (skrátene TM) je forma meditácie, ktorú praktizuje Jenifer Aniston, Ellen DeGeneres, Howard Stern, Arnold Schwarzenegger a ďalšie svetové celebrity. TM dokáže oveľa viac než len zlepšiť myslenie. Táto storočia stará metóda môže navyše pomôcť dosiahnuť zníženie tlaku. Jedna z uskutočnených štúdií zistila, že u meditujúcich osôb sa prejavilo výrazné zníženie tlaku a postihlo ich o takmer 50v% menej infarktov a mŕtvic ako účastníkmi štúdie, ktorí meditáciu nepraktizovali. Táto metóda vyžaduje, aby vás ju naučil certifikovaný učiteľ.

Jedzte v gréckom štýle

Stredomorský spôsob stravovania je bohatý na olivový olej, celozrnné potraviny, zeleninu, ovocie, strukoviny, orechy a ryby a mnohokrát bolo preukázané, že dokáže znížiť vysoký tlak a riziko srdcových chorôb. Nejedná sa až tak o diétu, ale predovšetkým o životný štýl, ktorého spôsob stravovania skutočne dokáže celkovo zlepšiť vaše zdravie. Na udržanie tlaku v zdravom rozmedzí môžu pomôcť aj iné diéty, ako napríklad diéta DASH.

Nebráňte sa jogurtu

Jogurt má preukázateľne mnoho priaznivých účinkov na zdravie a vedci nedávno zistili, že priaznivo pôsobí aj na znižovanie krvného tlaku. Ženám, ktoré konzumovali päť alebo viac porcií jogurtu týždenne, hrozilo až o 20% nižšie riziko vzniku vysokého krvného tlaku ako ženám, ktoré jogurt takmer nejedli. Preukázal to výskum prezentovaný v roku 2016.

Naučte sa tie správne pozície

Jóga vám môže skutočne prospieť. Toto cvičenie tela a ducha praktizované milióny ľudí po celom svete je skvelou prevenciou vysokého tlaku a môže mať aj ďalšie prínosy pre vaše zdravie. Jóga je skvelé cvičenie a dokáže aj znižovať stres, takže jej cvičenie pri vysokom tlaku je skutočne prospešné. Okrem toho má jóga veľa ďalších prínosov pre vaše telo i dušu.

Súvisiace články

Odoberať novinky na tému Krvný tlak

Súhlasím, aby spoločnosť HARTMANN - RICO a.s. spracovávala moje a e-mailovú adresu s cieľom zaslania ponuky produktov a služieb. Ďalšie informácie na spracovanie, vrátane možnosti odvolania súhlasu, nájdete zde.