Späť na
Magazín o zdravie a prevenciu

Môže horčík znižovať krvný tlak?

Okolo jednej tretiny obyvateľov vyspelých krajín má vysoký krvný tlak. A iba polovica z nich ho má pod kontrolou. Novo zverejnený výskum poukazuje na horčík ako na potenciálny liek.
3 minúty

Vysoký tlak, čiže hypertenzia, sa niekedy tiež označuje ako "tichý zabijak", pretože sa neprejavuje žiadnymi príznakmi, ale zvyšuje riziko vzniku srdcových chorôb.

Výskum financovaný Strategickou výskumnou iniciatívou Lekárskej fakulty univerzity v Indiane poukazuje na spojitosť medzi denným prísunom horčíka a znižovaním krvného tlaku.

Horčík je podľa doterajších zistení zásadný pre viac ako 300 biochemických reakcií prebiehajúcich v ľudskom tele.

Hoci jeho vplyv na znižovanie vysokého tlaku sa ešte stále skúma, je už zdokumentovaný vplyv horčíka na udržiavanie normálnych funkcií nervov a svalov, udržanie pravidelného tlkotu srdca, podpory zdravého imunitného systému a silných kostí.

Nový výskum zahŕňa údaje zo 34 klinických výskumov, ktorých sa dohromady zúčastnilo 2028 osôb.

Čo vedci zistili?

Vedci zistili, že účastníci s priemerným denným príjmom horčíka vo výške 368 mg po dobu 3 mesiacov vykazovali zníženie systolického krvného tlaku o 2 mmHg a zníženie diastolického krvného tlaku o 1,78 mmHg.

"Vzhľadom na ich relatívnej bezpečnosti a nízkej cene možno doplnky stravy s obsahom horčíka považovať za jednu z možností znižovaní krvného tlaku u osôb s hypertenziou alebo rizikom jej vzniku,"
uviedol doktor Yiqing Song, Sc.D., autor vedúci výskumu.

Doktor Song spoločne s kolegami tiež zistil, že pacienti, ktorí mali denný príjem horčíka 300 mg vykázali počas jedného mesiaca zvýšenie hladiny horčíka a zníženie krvného tlaku.
Zvýšená hladina horčíka je spájaná so zlepšením prúdením krvi, ktoré sa uvádza ako jeden z faktorov znižujúcich krvný tlak.

Adekvátneho príjmu horčíka možno dosiahnuť správnym stravovaním

Hoci 82% podávaných dávok horčíka bolo vyšších, než je odporúčaný denný príjem u dospelého človeka, horčík ako doplnok stravy nemusí mať na udržiavanie krvného tlaku požadovaný efekt.

Táto štúdia podčiarkuje dôležitosť zdravej stravy poskytujúcej odporúčanú dennú dávku horčíka a predstavuje stratégiu kontroly krvného tlaku. Dôležité je, že tohto množstva (368 mg denne) možno dosiahnuť zdravým stravovaním.

Doktor Yiqing Song k tomu uvádza: "Náš výskum podobne ako predchádzajúca štúdia naznačuje, že účinok horčíka na zníženie hypertenzie je viditeľný iba u ľudí s nedostatkom horčíka."

Z toho teda vyplýva, že udržiavanie optimálnej hladiny magnézia v tele môže predchádzať vzniku hypertenzie alebo pomáhať pri jej liečbe. Jedným z nedostatkov tejto štúdie bol malý počet účastníkov zahrnutých do jednotlivých analyzovaných štúdií a vyššia miera odpadnutých účastníkov. Štúdia, pri ktorých väčšina účastníkov vydržala až do konca, avšak vykázala výraznejšie zníženie krvného tlaku.

Horčík v potravinách

Horčík sa nachádza v zelenej listovej zelenine, strukovinách, orechoch, semienkach, celozrnných potravinách, niektorých raňajkových cereáliách a ďalších obohatených potravinách.

Súvisiace články

Odoberať novinky na tému Krvný tlak

Súhlasím, aby spoločnosť HARTMANN - RICO a.s. spracovávala moje a e-mailovú adresu s cieľom zaslania ponuky produktov a služieb. Ďalšie informácie na spracovanie, vrátane možnosti odvolania súhlasu, nájdete zde.